۱۹ مرداد ۱۴۰۴ - ۱۶:۰۰
کد خبر: ۷۸۸۵۱۸

دارالعلم تابستانی؛ طلیعه ای ممتاز با افق تمدنی 

دارالعلم تابستانی؛ طلیعه ای ممتاز با افق تمدنی 
با توجه به مزیت‌های بی‌نظیر حوزه مشهد در همجواری با مضجع نورانی حضرت امام رضا(ع) و شرایط آب و هوایی مساعد تابستان راه‌اندازی دارالعلم تابستانی فرصتی استثنایی برای تحول علمی و تمدنی حوزه‌های علمیه به شمار می‌آید.

به گزارش خبرنگار سرویس حوزه و روحانیت خبرگزاری رسا، دارالعلم تابستانی با استقبال چشمگیر علما، فضلا و طلاب عزیز مواجه شد، تابستان گرم و اصلی ترین فرصت تعطیلات وقتی با این همراهی علمی قرین می شود سزاوار است که تحلیل و ارزیابی دقیقی بشود تا بتوان مساله ها و اولویت های اصلی و مهم حوزه با گذر از اولویت های قشری و ظاهری بازخوانی و بررسی شود.

از گذشته های دور که دو حوزه علمیه قم و نجف در عداد حوزه های فعال و برجسته شیعه فعالیت داشتند به دلیل گرمای شدید و شرایط سخت آب و هوا عملا تعطیلی کامل بر تابستان این دو حوزه علمیه حاکم بوده است تا جایی که هجرت تابستانی حوزویان از قم و نجف نسبتا گسترده و فراگیر بوده است.

دارالعلم تابستانی طلیعه ای ممتاز با افق تمدنی /م

اصیل ترین جاذبه حوزه مشهد مضجع نورانی حضرت امام علی بن موسی الرضا علیه السلام است که همیشه برای عالمان و فضلا و اندیشمندان و طلاب حوزه های علمیه در صدر اولویت ها بوده تا بتوانند به طور دائم یا حتی کوتاه مدت توفیق عتبه بوسی و گذران بخشی از دوران طلبگی را در جوار این آستان ملائک پاسبان داشته باشند، برخی حکایات و اسناد در این رابطه شنیدنی و خواندنی است:

  • پنج مجلس از مجموع مجالس املای حدیث ابن بابویه (متوفی ۳۸۱)، فقیه و محدّث معروف امامی قرن چهارم، آن چنان که در کتاب امالی وی انعکاس یافته در مشهد و در حرم حضرت امام رضا علیه السلام برگزار شده است.
  • ابن عساکر(متوفی ۵۷۱) در سفر علمی بلند مدت خود به مناطق شرقی جهان اسلام، خاصه خراسان، در حرم امام رضا علیه السلام از ابوالبرکات سماع حدیث کرده است.سمعانی دوست و همراه ابن عساکر در برخی از این سفرها، نیز از همین شخص در حرم امام رضا احادیثی، از جمله صحیفه علی بن موسی الرضا را شنیده و او را مقدّم سادات علوی و از معمرین وصف کرده است.
  • مهاجرت شمار درخور توجهی از عالمان شیعه جبل عامل لبنان به مشهد شنیدنی است، یکی از مهم ترین علمای ساکن مشهد شیخ حرّ عاملی بود که در دوران پختگی علمی خود به مشهد مهاجرت کرد و سالیان دراز به تدریس فقه و حدیث و تألیف عمده آثار خود در این شهر پرداخت.
  • شیخ بهایی که از علمای بزرگ و مفاخر نامدار شیعه می باشد بنا بر اقوالی در طراحی حرم مطهر دخیل و موثر بوده و حدود چهار هزار نسخه کتب اهدایی و وقف ایشان به کتابخانه حرم مطهر امام رضا علیه السلام و از همه مهم‌تر اینکه بخشی از حیات ایشان که توام با تدریس بوده در جوار بارگاه منور رضوی سپری شده و نهایتا طبق وصیت ایشان در حرم مطهر مدفون می شود.

دارالعلم تابستانی طلیعه ای ممتاز با افق تمدنی /م

آنچه اهمیت دارد مزیت همجواری حوزه مشهد با بارگاه حضرت ثامن الحجج علیه السلام بعلاوه وضعیت آب و هوایی مناسب تابستانی در مقایسه با سایر مراکز حوزوی این جاذبه را بوجود آورده است؛ و تدبیر تولیت محترم آستان قدس رضوی و اهتمام مدیریت حوزه علمیه خراسان که طلیعه ممتازی را برای دارالعلم تابستانی فراهم نمودند، می تواند دریچه و آغاز یک تحول تمدنی و متمایز بر حوزه مشهد باشد به این معنا که آنچه اهمیت دارد مزیت همجواری حوزه مشهد با بارگاه حضرت ثامن الحجج علیه السلام بعلاوه وضعیت آب و هوایی مناسب تابستانی در مقایسه با سایر مراکز حوزوی این جاذبه را بوجود آورده است؛ و تدبیر تولیت محترم آستان قدس رضوی و اهتمام مدیریت حوزه علمیه خراسان که طلیعه ممتازی را برای دارالعلم تابستانی فراهم نمودند، می تواند دریچه و آغاز یک تحول تمدنی و متمایز بر حوزه مشهد باشد به این معنا که انتخاب اول اکثریت عالمان ، اساتید، فضلا و طلاب حوزه های علمیه شیعه از سراسر جهان، در تابستان مشهد مقدس باشد، بدین منظور پیشنهاداتی تقدیم می شود :

۱ - مرکزیت دارالعلم تابستانی به طور دائمی حرم مطهر حضرت امام رضا علیه السلام باشد و همچنان کار مشترک حوزه علمیه خراسان و آستان قدس رضوی تعریف شود.

۲ -  ترجیحا عناوین درسی و علمی دارالعلم به مباحثی اختصاص یابد که به طور معمول در روند سنوات تحصیلی در حوزه های علمیه به آن پرداخته نمی شود یا کمتر مورد توجه قرار می گیرد.

۳ - اولویت های تمدنی اسلام و نظام اسلامی با محوریت معارف و سیره رضوی می تواند در صدر شاخص های تعیین عناوین علمی باشد

۴ - با حق شناسی به نقش بی بدیل امام خمینی ره و خدمات موثری که حضرت آیت الله خامنه ای دامت برکاته داشته اند بازخوانی اندیشه و تفکر رهبران انقلاب اسلامی با تاکید بر نوآوری های فقهی و اصولی و... امام راحل و آیت الله خامنه ای می تواند هندسه موضوعات علمی دارالعلم را تکمیل نماید.

۵ - اگر تجربه کنونی به معنا انحصار دارالعلم در حرم مطهر ادامه یاید خوف آن است حوزه مشهد باهمه توان همراه نشود و در آتی بدنه عمومی حوزه به کارهای جاری خودش مشغول باشد و دارالعلم هم در تکاپوی برنامه تابستانی، لذا به نظرم ضرورت دارد که امکان فعالیت و الحاق سایر مدارس و مراکز حوزه مشهد به عنوان مدارس وابسته به دارالعلم و پافشاری بر سهم حداکثری اساتید مشهد، با حفظ محوریت و اشراف دارالعلم حرم مطهر پیش بینی و برنامه ریزی شود تا اکثر مدارس و اساتید حوزه مشهد فعال و مشارکت بایسته را داشته باشند.

دارالعلم تابستانی طلیعه ای ممتاز با افق تمدنی /م

۶ - شکستن و عبور از انحصار جریان علمی در آموزش و توسعه مرزهای دانش و روش ها و متدهای علمی می تواند از دیگر مزیت های دارالعلم باشد:

_احیای سنت های علمی از قبیل :مباحثه کمپانی با مشارکت علما و اساتید حوزه 
_برگزاری مناظره های علمی
_اجرای کرسی های نظریه پردازی و پاسخگویی به شبهات
_آغاز و پایان رویدادها و آثار علمی بزرگان و مفاخر جهان اسلام 
_اهدا و وقف کتاب و آثار پژوهشی و نوآوری های علمی
_حمایت از پروژه های مهم پژوهشی
_احیای اجازات علمی و ترویجی از قبیل اجازه اجتهاد، اجازه روایت و نقل حدیث، اجازه تدریس، اجازه منبر، _طراحی و احیای عناوین و مفاخر علمی ، فرهنگی و تبلیغی متناسب با رسالت حوزه های علمیه و جایگاه مضجع عالم آل محمد علیه السلام و نیازها و اولویت های روز از قبیل مدرس، محقق، محدث، واعظ، خطیب و.... در فهرست خادمان، توسط آستان قدس رضوی،
_عنایت به مزیت های مشهد از قبیل؛ ادبیات، قرآن و حدیث و تبلیغ 
_توجه جدی به استفاده از رسانه، فضای مجازی و هوش مصنوعی 
_تاکید بر فعال سازی بخش انتشارات و تولیدات علمی فرهنگی 
 
می تواند جان مایه بازطراحی و برنامه ریزی افق علمی و تمدنی دارالعلم باشد.
 
۷_ تقاضا دارم از ظرفیت طلاب خارجی کشورهای مختلف اعم از عزیزانی که برای دوره تحصیلی در ایران مستقر هستند و داوطلبانی که آمادگی سفر و هجرت برای یک دوره تابستانی را دارند غفلت نشود.
 
۸_اختلال و ضعف حوزه علمیه در تعامل و ارتباط با جامعه که در پیام صدسالگی تاسیس حوزه قم به دقت از سوی رهبر بزرگوار تبیین و تاکید شد نباید در چنین اقدام مبارک و نوآورانه فراموش شود، و به نظر می رسد توجه ویژه به موضوع تبلیغ اعم از تجربه های سنتی و کارآمد و عرصه های نوظهور و نوین می تواند یکی از مدرسه های پر استقبال و وابسته به دارالعلم باشد.
 
شرایط کنونی جهان و منطقه و انتظاراتی که در گفتمان رهبری عزیز از حوزه های علمیه هست می تواند سالانه یک موضوع محوری برای دارالعلم تعیین شود که ناظر به موضع کلان حوزه علمیه باشد و طبیعتا موضوعات تبعی وتفصیلی ذیل آن تنظیم گردد مثلا جا داشت موضوع محوری دارالعلم امسال ؛ مقاومت یا دشمن شناسی و استکبار ستیزی در اندیشه و معارف اسلامی می بود.
 
چنانچه برنامه ریزی دقیق و تیم فاضل و کوشا و انقلابی در صدر این دارالعلم قرار گیرند که به لطف پرودگار تا کنون این گونه بوده، امید است این دارالعلم تابستانی با طلیعه مبارک به افق های تمدنی و پرخیر و برکتی برای حوزه علمیه مشهد و حوزه های علمیه تشیع منتهی گردد
 
در پایان از حمایت تولیت محترم آستان قدس رضوی و مدیریت حوزه علمیه خراسان و تلاش و تدبیر مجدانه کادر مدیریتی دارالعلم متواضعانه تشکر و حق شناسی دارم.

حجت گنابادی نژاد

ارسال نظرات